Alla inlägg den 27 januari 2016

Av Olle H. Andersson - 27 januari 2016 12:13

Något har skett i Sverige.....i dag finns att läsa om hur ett kommunalråd (S) i Mölndal går ut och.....tar gärningsmannens parti.....en kille/man som dräper en ung kvinna.....och vi har tillika en rikspolischef som uttrycker sig på samma sätt..."det finns alltid en människa bakom varje våldsdåd"......naturligtvis....även lilla Englas besinningslöse dråpare...."människan bakom"......IS-mördarna i Göteborg..." alltid en människa bakom"...

Och detta är inte första gången liknande uttalanden hörs...det är floskler grundade på någon märklig feghet och rädsla....och det gäller alltid då en icke-svensk....asylant....begår brott....dessa män....det är alltid män.. ska tydligen aldrig ha något som helst ansvar ty "deras bakgrund....osv..."

Sverige är idag ett land som glider neråt på många sätt. Vi har ingen regering.....polisens verksamhet är i förfall....försvaret likaså......skolornas problem är oöverstigliga....alla PISA-resultat kan glömmas....snabbutbildning av lärare och poliser....en statsminister som i utländsk press beslutsamt uttalar sig om att " det våld och de våldtäkter som nu sker både i Sverige och i Europa......har inget med migration att göra...".....och det är knappt att jag tror vad jag ser och hör....

Idag styrs landet av två partier....med total 30% av medborgarna bakom sig om man ska tro opinionsundersökningarna...

Något har alltså skett i Sverige.......Löfven kände inte igen sitt eget land i höstas.....då näthatet diskuterades.....och sådan finns och ska alltid fördömas.....men sedan dess.....känner vår statsminister igen sitt Sverige idag....är det detta land som han strävar efter.....där han för sex månader sedan skröt hybrislikt om "...det finns inga gränser för detta lands mottagande av asylanter.."..vad säges nu.....idag har man tillsatt.....lika självgott och på gränsen till mental härdsmälta....MP:s Maria Färm att under två välbetalda år utreda "säkra flyktvägar till Europa".....eller är det "...till Sverige"......ty enligt MP (och C) finns inga som helst gränser för hur många detta land kan ta emot....

Vi lever i ett fritt land inbillar jag mig.....ett land där tanke och penna och handling...icke minst...skapar din roll som människa....din rätt att vara helt obunden till partier eller andra grupper....själv hyllar jag...och har alltid gjort... det fria ordet....att få uttrycka mig......utan att bli placerad än här än där.....idag handlar det mest om att bli placerad hos spökpartiet, S , om minsta kritiska passus faller om invandring eller om gängvåldtäkter eller om oroligheter i förorter......alltid blir det SD.....upplysningsvis meddelas då att detta parti är för mig lika intressant....eller ointressant... som något av de andra.....jag har en åsikt.....och den är min....och en åsikt är alltid sann....tycker jag att det regnar så tycker jag det....även om solen skiner...och mina åsikter är mina.....inte något partis och inte något du eller andra ska styra in i någon fålla....

Jag skriver detta idag......Förintelsens dag......och idag flyttar judar.....de miljontals mördades barnbarn.....från Sverige.....Holocaust där ondskans makt fick råda....där inte bara judar dräptes.....och i mitt land ...och ditt...finns svenska medborgare som förnekar att detta har skett....relativiserar....i vissa skolor kan elever öppet förneka denna gräsliga historia...." man har rätt till den egna historien"....

Sverige ska vara ett öppet och fritt land.....med en fast demokrati.....som då ska accepteras av alla....med en rätt att skriva och tala och avbilda......i princip vad som helst.....rätten att bli kränkt ska inte vara större än dessa rättigheter......

Jag är svensk...jag tycker om mitt land.....jag är nationalist.....stundtals...röda stugor och en liten sjö...för mig får gärna en invandrad familje sitta där på samma sätt som några andra.....men lika mycket internationalist.....människor är mäniskor överallt.....och varje människa har i botten ett eget ansvar....jag bemöter en människa efter handlingar och värderingar....inte efter etnicitet.....eller hudfärg.....man som kvinna som pojke som flicka....´

Därför är det så eländigt att se hur mitt och ditt land sakta faller neråt.....hur ett århundrade av samhällsbyggande lätt kan raseras....hur makthavare drömmer naiva drömmar om att "...inom två år så ska alla osv.....".....

Jag känner att alldeles för många tycker illa om mitt och ditt Sverige....att alldeles för många tycker illa om mig och dig.....att alldeles för många stämplar mig och dig som något vi faktiskt inte är...att alldeles för många glömmer bort Sveriges egna medborgare.....unga som gamla........

Jag är icke arg eller förbannad.....bara ledsen.....

Olle H. Andersson

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Januari 2016
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards